lördag, juni 03, 2006

Symmetri

Jag är ett stort fan av symmetri. Överlag är jag inte direkt vad man skulle kalla pedant men symmetri är viktigt för mig. På mina favoritbadlakan som jag brukar använda när jag duschat sitter haken inte helt i mitten. Det retar mig när jag ska hänga upp dem över duschstången på tork för jag vill ju att de ska hänga lika långt ner på båda sidor och ha haken i mitten. Är det för mycket begärt?

När jag bodde hemma så fick jag alltid rätta till mammas skor för hon envisades med att ställa dem fel. Skor från samma par ska stå intill varandra med tårna pekandes åt samma håll. Är inte det självklart?

Ett ex till mig hade en badrumsmatta. Vad ovanligt. (Jag gillar inte badrumsmattor så mycket. De brukar vara rätt äckliga.) Sagda badrumsmatta var rektangulär. Varje gång jag var hemma hos honom rättade jag till badrumsmattan så dess långsida låg exakt parallellt med badkarets långsida. Jag fattade inte varför den alltid låg på sniskan?!

Efter typ ett år kom det på nåt sätt fram att min pojkvän "rättade till" mattan varje gång han var på dass. Han tyckte nämligen att den skulle ligga lite snett och han fattade inte varför den alltid låg på sniskan (enligt hans sätt att se då..). Haha. Jag fick sluta rätta till den efter det, men jag störde mig alltid på det.

Jag gillar matte. Det är ett av mina favoritämnen och naturligtvis gillar jag trigonometridelen bäst, med enhetscirklar och sinus- och cosinuskurvor. När vi hade fysiklabb på tekniskt basår skulle vi spela in våra röster och min röst blev en perfekt sinusformad kurva. Vilken lycka för den symmetribesatta. De andras röster blev bara hackig skit. Haha.

Själv är jag dock inte symmetrisk. Min ena axel sluttar mer än den andra (pga gitarrspel skulle jag tro). Mina ögon är inte heller symmetriska. Mina fötter är olika stora. Bara lite, men ändå.

Hmm nu har jag testat att Photoshoppa lite bilder för att se hur symmetrisk jag är. Visar sig att jag nog ändå är ganska symmetrisk. Fast i verkligheten har jag ett öga som ser lite ont ut. Det är liksom lite mindre öppet och blänger lite mer. Det stämmer bra överens med min personlighet. Ett öga är öppet och plirar snällt på världen. Det andra blänger och ser arg ut. Surmule. Hehe.

Här är jag på riktigt:

symmetri1

(Tittar ni noga ser ni att mitt vänstra öga är det snälla ögat.)

Här är jag med två högerhalvor:

symmetri2

Vill du se det andra försöket, klicka här (riktigt) och här (två vänsterhalvor).

Visst är det kul med symmetri? (Don't even get me started on hur man dukar bäst på rutiga dukar haha.)

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Really amazing! Useful information. All the best.
»

2:31 em  
Anonymous Anonym said...

I love your website. It has a lot of great pictures and is very informative.
»

10:56 em  
Anonymous Anonym said...

I find some information here.

11:41 fm  

Skicka en kommentar

<< Home