torsdag, juni 01, 2006

Mårrmårr

Jag saknar min mormor. Tack vare Mike kom jag att tänka på Hisingen där mormor bodde, hela mitt liv iaf. Mormor dog förra året vid 95-års ålder. Hon var så jävla ball. Vi kallade henne skämtsamt för "mårrmårr". Det ska föreställa göteborgskt uttal så klart. Hon hade alltid nåt att säga, nån kul historia att berätta. Hon kunde jäkligt mycket om allt möjligt. Och hon var en riktig feminist.. Inte sån där skränig som säger att svenska män är som talibaner osv.. Nej, hon lämnade morfar att passa barnen och drog till London och studerade ett (kort iofs) tag. Sånt som man liksom inte gjorde på den tiden.

Jag måste bara berätta om hennes efternamn:

På den tiden när hon gifte sig med morfar var kvinnan tvungen att antingen byta efternamn eller ta dubbelnamn. Mormor tog dubbelnamn. Efter några år ändrades lagen så kvinnan fick behålla sitt eget efternamn. Mormor bytte då tillbaka så hon bara hade sitt eget efternamn. Då började folk på hennes jobb tissla och tassla om att hon kanske hade skilt sig (inte så vanligt på den tiden..) så tillslut satte hon upp en lapp på anslagstavlan där det stod att hon inte alls skilt sig utan bara använt den nya namnlagen. Hahaha. Go mormor!

För ett tag sen hittade jag ett brev hon skrivit till mig när jag skulla fylla 17 år.

"Göteborg 2.5.97

Min kära Emma,

Antag att jag sände dig en present i stället för pengar, vad hade då behövts?

1. 3 månader för att fundera ut vad.
2. En månad för att planera vart jag skulle gå och köpa den.
3. Val av person som kunde följa med och hålla i mig, färdtjänst 50:-
4. Ankomst till affären. Jag vill köpa en liten vit åsna.
5. Noll åsna. Jag köper i stället en liten tigerunge.
6. Ångrar köpet då tigern kostade 800:- och såg argsint ut.
7. Åkte hem. 50:-
8. Gjorde ett paket = 6 timmar.
9. Christer (=min pappa) tar hand om paketet och kungliga postverket miste 40:-

Slut om detta. Jag önskar dig allt som är vackert och roligt och kommer att glädja dig nästa dag.

Din Mormor

P.S. Och tigern då? Den glömde jag i affären."

Hon var ett riktigt orginal. Jag saknar henne och jag vet att mamma gör det med.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Vims vad fint du skriver. Och roligt. Och fint. *lite nästan tårar i ögonen här på jobbet*

Och gullig bild på Vovve och ankan Emma! Hahahaha. Jag tror hon pickar lite på Emil med sin Näbb men inte så det syns.

8:40 fm  
Blogger Emi said...

Tack du är näll. :)

Ja det gör hon nog hehe.

4:16 em  
Anonymous Anonym said...

Your website has a useful information for beginners like me.
»

2:31 em  
Anonymous Anonym said...

Hi! Just want to say what a nice site. Bye, see you soon.
»

10:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home