onsdag, maj 03, 2006

Modebloggar och hur folk framför sina åsikter

Man läser lite här och var om folk som stör sig på modebloggar. Inte på bloggarna i sig men för att det verkar vara det som är i ropet just nu och att det är lite synd eftersom det finns många andra saker som är roliga/viktiga/intressanta.

Det får mig att tänka på min gymnasietid. Det fanns många vänster/vegetarianer/punkare på min skola (ursäkta att jag klumpar ihop dem så men det är så det var) och inför valet -98 när jag precis fyllt 18 diskuterade alla hejvilt. Jag blev så trött på allt tjafs så jag röstade på moderaterna i riksdagsvalet bara för att retas med de som höll på vänstern (jag har borgerliga åsikter så jag gjorde det inte enbart för att jävlas). Jag var så trött på dem för att de bara gnällde ut sina åsikter! I matsalen satt de högt och ljudligt och pratade om att vi andra åt lik, hur förfärliga alla som hade andra åsikter var och bla bla bla. Jag slätade bara till min "meat is dinner"-tröja och fortsatte hugga in på min tredje grillburgare. Nej men allvarligt talat! Det bästa sättet att få folk att lyssna på vad man har att säga är inte att försöka äckla dem, tvinga dem, tjata på dem..

Det finns så många människor som har en massa bra att säga men de gör det på fel sätt! Om man nu tycker att det är synd att unga nuförtiden mest intresserar sig för yta, kan man inte försöka få dem intresserade av andra saker i stället för att dissa det de gillar? Hallå, har ni träffat en tonåring eller? Ett säkert sätt att få dem att göra tvärtemot är ju att gnälla och klaga. Man måste lirka lite. Starta ett samtal om något man själv tycker är relevant, och så vidare.

Jag tror ju förvisso inte personligen att internet och bloggvärlden speglar Sveriges ungdom speciellt bra. Bloggandet i Sverige är ännu så pass nytt och allt nytt är coolt. Det betyder inte att ungdomar har slutat vara intresserade av "djupare" saker.

Poängen i detta inlägg:
Trycker du ner din åsikt i halsen på någon kommer de spy upp den!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det var klokt skrivet! Jag har sjalv haft en del sana erfarenheter, som du vet. Hoppas nagra vegan/kommunist/tokar laser din blogg... :)

9:29 em  
Blogger Emi said...

Jepp I know. Vegan=kommunist=tok hahaha. ;) Puss!

9:47 em  
Blogger Alley Cat said...

Du är så vis!

Fingrar liksom åsikter skall inte stoppas ner i halsen...

4:59 em  
Blogger Emi said...

Nej fy, fingrar ska verkligen inte stoppas ner i halsen heller! Tack för kommentaren. :)

2:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home