tisdag, maj 02, 2006

Fetma

Jag läste i Sydsvenskan häromdagen om en överviktig kvinna som skulle genomgå en operation som förminskade magsäcken. Hon berättade i intervjun att hon hade dåliga matvanor och dåliga gener och att det var därför hon blivit så stor. Sedan sa hon att hennes ena son (ca två år) började visa tecken på att bli överviktig.

Jag kunde inte låta bli att elakt tänka att hon säkert lät sin son äta en massa skräpmat. OK, det är inte säkert att ju hon för över sina dåliga matvanor till sitt barn, men hey, risken är ganska stor!

Jag har jobbat några år på Mc Donald's och jag vet inte hur många gånger det har kommit in en familj där alla varit överviktiga, inklusive barnen, och jag tycker det är för jävligt. När man står i kassan hör man ju hur de pratar och ofta kunde föräldrarna fråga sina barn om de ville ha "samma som du brukar ta" och kommentera att det var samma leksak i Happy Meal som förra gången de var där (man byter leksak varje vecka). Föräldrarna beställde alltid typ Big Mac & Co, plusmeny och COLA LIGHT! Precis som att Cola Light skulle göra saken bättre.

Vissa förespråkare för Systembolaget säger att vi ska ha kvar Systemet av solidaritet mot våra medmänniskor som är i riskzonen att trilla dit och bli alkoholister (dvs att de skulle falla för frestelsen om de sålde starkvaror på ICA) men då tycker jag fan vi ska införa åldersgräns på Mc Donald's också! Och förbjuda godishyllor vid kassan i affären. Jag förstår att vissa människor är överviktiga och inte kan hjälpa det, men jag tycker det är helt förkastligt att tillåta sina barn att bli tjocka (om de inte lider av någon sjukdom som gör att de inte kan hålla vikten, jag har för mig att jag hört nåt om det..) när man själv vet att det är ohälsosamt och inte speciellt kul att vara tjock. Lika illa som att låta sina barn röka för att man själv röker, till exempel.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jäkligt bra skrivet! Det där med barn och kost har jag också svårt att förstå. Jag var själv knubbig som liten och det var inte det roligaste - det ärrar en på så många sätt, dels kommentarer som går rakt in i hjärtat & dels det utanförskap som skapas genom att man sällan leker på samma sätt som andra barn, man håller ständigt tillbaka med rädsla för vad andra ska säga. Det är helt enkelt ingenting man önskar sina egna barn!

Det är något jag alltid tänkt att när jag får egna barn så vill jag att de ska börja idrotta redan som små och maten hemma ska vara hälsosam & godis ska äta på lördagar, enkla regler som gör framtiden lite lättare! Älskar man sina barn så vill man inte utsätta dem för ett sånt helvete som fetma - eller ens lite plufsighet, det bäddar för mycket onödiga svårigheter i livet, både fysiskt och psykiskt!

2:13 fm  
Blogger Emi said...

Anonym: Tack! Jag håller absolut med om det du säger om när man får egna barn. Jag tänker precis likadant! När jag var liten fick jag godis på lördagarna och inga jättemängder och jag var hur nöjd som helst. Vi drack aldrig en massa läsk osv heller. Visst blev det undantag från reglerna då och då, men det är ju helt OK.

Sen fattar jag inte hur folk har råd att springa på Mc Donalds så ofta! Det är ju svindyrt. Så svårt är det inte att laga mat hemma!

3:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home