onsdag, juni 07, 2006

Studentsvin eller livet på korridor

Som infödd Lundabo har man ju alltid odlat ett svagt men ändå glödande hat till alla studenter som invaderar vår stad. Jag menar, stadsparken ser ju ut som ett nerpissat Roskilde utan ett enda band efter Valborg! Och så är de precis överallt..

Sen jag själv blev en äcklig student har mitt hat antagit en form av schizofreni. Jag tillhör förvisso inte dem som hänger i stadsparken på Valborg (hallå, det slutade jag med när jag var 15) men jag är ju ändå student. Jag gillar också billig öl och billiga grabbar. Så OK, det har infallit nån slags status quo. Jag gillar när studenterna åker hem i början av sommaren, men jag är glad när de kommer tillbaka på hösten.

En sak som jag aldrig kommer förlika mig med dock är studentkorridorerna. Vad är det för avskum som bor där egentligen? Jag har varit ett av de avskummen. Visst, jag har snott mat av andra och rökt inomhus fast man inte får. Skitkul. Men ärligt talat, jag klarade inte av det så länge. Nu bor jag tack och lov inte på korridor längre, sen över ett år tillbaka. De sista månaderna höll mitt huvud på att sprängas. Jag stod inte ut med alla experiment de tjugoåriga grabbarna tog sig för i mikron (ja, det luktar död kamel i en vecka om du försöker grädda pepparkakor i mikron) eller att alltid behöva vara social när man äter frulle och så vidare. Det värsta av allt var ändå när en kille alltid frågade vad jag lagade när jag lagade mat. Hey, min matlagning är faktiskt en privatsak! Jag avskyr verkligen att tala om för folk jag inte känner så väl vad jag kokar ihop för nåt, kan inte hjälpa det. Tack och lov har jag en tendens att bli lite berusad emellanåt och avslöja "sanningar" för folk. Han slutade fråga efter det. ;)

Men har jag sluppit undan korridorslivet? Svar nej. Min pojkvän bor ju på korridor. En korridor där de inte diskar, inte tar bort melittan från kaffebryggaren när de bryggt kaffe med mera. Om de väl diskar så blir det aldrig rent. Varför är vi då hos honom (han stör sig kanske ännu mer än vad jag gör) och inte hos mig? Jo för att i valet mellan att stå ut med hans korridor och att behöva städa hemma för att han inte ska klaga på att jag är slarvig så vinner hans korridor. Latmasken framför allt.

Frågan kvarstår dock: varför är studenter så sviniga?