lördag, juli 15, 2006

Bröllopet

Jag börjar med att berätta om bröllopet. Min morbror är alltså gift med en fransk kvinna så mina kusiner är uppvuxna i Paris. Min äldsta kusin skulle gifta sig och jag och min syster M skulle åka dit.

Vi åt frukost vid tiotiden på lördag morgon och sen packade vi våra saker och åkte till L'église Suédoise (Svenska Kyrkan) inne i centrala Paris. Där dukade vi fram massor av kanelbullar (ca 400, herregud) och diverse franska små bakverk. Efter det bytte vi om till våra finkläder och jag fixade syrrans hår. Sen började ceremonin som var på svenska. Mycket bra tyckte vi och de andra svenska släktingarna. Fransmännen förstod väl litegrann eftersom en del översattes.

Efter ceremonin fikade vi ett tag (jag drack typ 100 koppar kaffe) och sen var det dags att åka till festlokalen. Jag och M åkte med vår andra morbror och hans nya fru och hennes dotter K (som jag för övrigt bott i kollektiv med i Göteborg). Vi skulle alltså ut ur stan och för att lyckas med detta skulle vi köra förbi Triumfbågen. Runt Triumfbågen finns en rondell bestående av typ tio filer. Eller vänta, EN fil rättare sagt. Det fin nämligen inga filmarkeringar men det är brett nog för tio bilar. Folk körde lite hur som helst (tänk radiobilarna fast helst utan att krocka) och mitt i alltihopa cyklade en snubbe VINKELRÄTT mot trafiken. Eeeh, snacka om death wish.

I denna rondell körde vi två varv. Inte med flit kan jag tillägga.

Till slut kom vi rätt och sedan hittade vi utan problem. Festen skulle vara på ett slott i en liten by i utkanten av Paris. Helt otroligt fint med vallgravar, blommor och stora ängar. I äkta fransk anda började inte middagen förrän sådär vid 21-tiden (frukosten var ju vid tio..) och då var framförallt min syster nästan katakonisk av hunger. Jag var en aningen berusad. Haha.

Först åt vi tre rätter varav den sista var i princip socker och alkohol. Till detta massviss med vin. Jag och syrran satt bredvid en söt fransman som pratade jättebra engelska så vi hade jätteroligt. Efter tre rätter blev det brudvals och lite disco till ett franskt liveband. Sen blev det tre rätter till! Vi åt alltså huvudrätten sådär vid 23-tiden.

Efter maten var det mer dans och det dröjde inte länge förrän det blev långdans. Då satt jag utanför i den ljumma kvällen och drack champagne och försökte lära K lite franska. Jag dansade nog inte alls när jag tänker efter.

Vid tvåtiden skulle vi åka tillbaka till min morbrors hus och sova. Vid det laget var vi ganska fnissiga. Jag och K satt i baksätet och garvade åt en massa dumheter. Vi åkte på nåt sätt runt i utkanten av Paris, alltså inte in mot centrum utan som om vi följde en cirkel runt Paris, så det kändes som förorterna aldrig tog slut. Det kändes som vi var i en stor bubbla. Aningen surrealistiskt.

Vi tokdäckade när vi kom hem. En sjukt rolig kväll!

Nästa del: VM-finalen i fotboll, italienare och en jävla massa vin. ;)

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hihih, inte fööör många detaljer om Chardonnay-kvällen tack! ;-)
/Kra kram Maja

9:49 fm  
Blogger mikebike said...

ös på med just detaljer tycker jag!

jag ska maila dig sedan btw. men nu grill!

7:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hehe, alltså OK, det blir ju onekligen roligare med lite detaljer.. Jag får väl ge mig. Men "It wasn't me!" säger jag bara, som i den där låten. Kram M

7:59 fm  
Anonymous Anonym said...

Fina Middagar i Frankrike är verkligen inget att leka med! Minns när vi bjöds på julaftonsmiddag i Paris hemma hos vår kompis Alains föräldrar. Alains lilla hundraåriga mormor var också med, en krutgumma, som det skulle visa sig. Aperitif med lite små canapeer med gåslever och sånt och sen började det på allvar.Först var det ostron och toast och champagne. Sen kom stekt kalkon med massor av tillbehör, såser, kastanjer och grönsaker och rött vin. Sen kom ostbrickan med ännu mera rött vin och så var det efterrätt, la fameuse buche (där skulle det va en circumflex, men strunt i det), som är ett bakverk i form av en stubbe; den består till största delen av smörkräm och så lite marsipan, tror jag. Till detta var det mer champagne. Nu var vi ganska pajade, kan jag säga. Lilla mormor, däremot, blev bara piggare och piggare. Så kom kaffe och cognac och likörer. Suck! Och innan vi skulle vackla hem öppnades ytterligare en flaska champagne. Det måste man ha vid slutet av en bättre kväll, det är tradition, "för champagnen gör kvinnorna vackrare och männen starkare...blink, blink". Vi minns inte riktigt hur vi kom hem till hotellet men faktum är att morgonen på var vi ljusgröna. Inte bara som man säger - vi VAR verkligen ljust gröna i ansiktet.

Emma - det var jag som gillar Dogs d'Amour (hos Silverfisken, du minns). Satellite Kid är också en av mina favoriter, liksom The kid from Kensington och Billy 2 Rivers (Meet me at the desert inn...). Cheers, som Tyla säger.

8:42 fm  
Blogger Emi said...

Hej Lena. Japp jag kommer ihåg dig! Hur upptäckte du Dogs då? Och ja, franska middagar är fan nåt speciellt. :)

5:01 em  
Anonymous Anonym said...

Lyssnade på Tyla när han spelade på Star Bar i Stockholm. Och du då? Hur hittade du Hundarna?

8:25 fm  
Blogger Emi said...

Star Bar ja. Där har man varit några gånger när syrran bodde i Sthlm. Jo jag har två äldre systrar som alltid har gillat rock och sen åkte vi till London på semester och de kom in på hela glam-svängen och sen tvingade de lillasyster att lyssna på en massa musik. :D Det är alltså inget eget fynd jag gjort direkt.

10:34 fm  

Skicka en kommentar

<< Home