onsdag, juli 26, 2006

Människor och tid

Människor är intressanta djur. Jag jobbar ju som sagt på ett ålderdomshem och har x st kollegor, de flesta kvinnor. När jag först började på mitt jobb för drygt ett år sedan så bildade jag mig ganska fort en uppfattning om mina olika kollegor. En uppfattning som över tiden har reviderats i vissa fall. Det finns några få som jag gillat väldigt mycket hela tiden. Sedan finns det till exempel en som jag uppfattat som väldigt trevlig men lite obekväm att jobba själv med eftersom hon inte säger så mycket. Det stämmer fortfarande att hon inte pratar jättemycket men hon är väldigt rolig och nu för tiden blir jag bara glad om jag ser hennes namn på schemat.

En annan kvinna tyckte jag inte speciellt mycket om från början men efter att ha jobbat en helg med henne så har jag helt ändrat uppfattning. Det som jag uppfattade som att hon var lite överlägsen av sig är bara hennes sätt att prata. Det är svårt att förklara.. men jag gillar henne jättemycket nu!

Sedan finns det ju dem man gillar från början men efter ett tag upptäcker att de är lite smådryga. Jag har upptäckt att en tjej jag tyckte om från början är lite besserwisser av sig och det har jag svårt för, speciellt om det inte finns någon direkt anledning (dvs att hon faktiskt vet mer än jag). Grr. Men jag är ganska bra på att låta sånt rinna av mig (i yrkeslivet iaf). Jag vet att jag är bra på mitt jobb och om det är något jag är osäker på så frågar jag. Jag behöver inga onödiga pekpinnar.

Det är intressant hur bra man är på att läsa människor. Jag brukar tycka att jag är ganska bra på det men ibland blir man överraskad, både positivt och negativt. De gånger jag har blivit negativt överraskad kan man i efterhand säga att det funnits varningstecken.

Undrar hur folk uppfattar mig och om jag överraskat någon någongång? Jag vet att jag nog har överraskat folk positivt för det har hänt en del gånger genom åren att folk inte gillat mig till en början. En av mina bästa vänner sa en gång att "Emma, antingen älskar man dig eller så hatar man dig". Det är kanske att hårddra det lite, men hon hade en poäng.

Jag hoppas att jag inte överraskar folk negativt för ofta. Jag försöker vara en bra person men ibland går det åt skogen.